3.2.11

THAIPUSAM ~ AUSPICIOUS DAY FOR HINDUISM

Tiada niat untuk menghina kepercayaan penganut  ugama  lain. Setiap yg Allah jadikan diatas bumi jua seluruh alam ada simbol2 untuk diperhatikan dengan renungan mata hati.
Jika diketahui dan diakui bahawa diri adalah kasih sayang pinjaman Nya, maka kenapa harus disakiti, dihinakan sedangkan dosa dibasuhi dgn. kasih pd diri dengan bertajarrud (menanggal sifat2/akhlak yg rendah/keji) dan bertukar ke sifat yg lebih tinggi/mulia dari nafs amarah, lawamah, mulhamah, mutmainah,radziah, mardziah hingga ke kamiliah.
 Dan jeritan vel2 sebenarnya bermaksud neraka vel atau neraka jahanam, sekiranya kamu ketahui. Maka tidak kah diletakkan, dan dirasakan  keazaban neraka ini dlm. perbuatan sebegini, spt.nya, memijak bara api , menusuk tubuh dengan besi sehingga berdarah dan sebagainya. Na'uzubillah minzallik. Renungilah setiap simbolik ini dan pecahkan tekateki Allah namun jangan dikutuk kaum/insan yg tersalah pilih/tersesat ini, kerana diri perlu diasuhi untuk menjadi bertambah ' jernih'. Terima kasih Allah.....raikan cinta.
(Not in my attention to humiliate others believe or faith. In everything shown on the world plane ~ are signs and symbols for human to see
and through these signs would  oneself be led to the path of the truth).

No comments: