18.1.12

JANTUNG

Satu Rahsia.........yg apabila terbongkar,menjadikan aku pemerhati yg perlu berhati2.Pengakuan berserah (dalam perlakuan Solat) bukannya mudah!!Perlu lebih teliti...peka pada perasaan,  ...emosi."Tetapkanlah hati ku ini".....permintaan ku,, namun kenyataanNya ~ berdiri teguh atas landasan Ku!! Selagi jantung berdenyut....selagi itu ada kehidupan.Kehidupan untuk Dia,kerana kehendakNya untuk melihat akan ujudNya  ~   DiriNya yg bersendirian (Al Wahiid/Esa/Ahad)yg mempunyai kasih sayang melimpah (Ar Rahiim) .
 Kehendak adalah dari Hati,Nafas menyatakan AdaNya (wujudnya AHAD) dan kehidupan ~ ianya digambarkan dalam bentuk Jantung....rasa adalah dalam perasaan,emosi adalah kesan.Betul ke??
Jika dilihat akan jantung (organ tubuh) juga hati....tidak dpt dicari atau dilihat nafas ataupun perasaan.
Allah adalah Satu/ujud bersendirian,dgn sendirinya/tunggal/Alif/Ahad/Esa/Wahid.Jika ujud Mhmd sebagai kekasih,maka sudah ada dua keujudan.Iaitu Allah "dan" Mhmd !! Mhmd adalah permulaan ciptaan (yg diadakan)....... iaitu AHMAD terhasil sebagai Meem 'dari' AHAD!! Dari AHAD,dalam AHAD sendiri......jadi.....tiada duanya...cuma...Satu/Countless !! Apakah Meem itu?? MahabbahNya,kasihNya,perasaanNya,RahimNya,yg 'dizahir'kan,dicurahkan untuk dilihatNya sendiri. Mhmd yg diberi jasad... juga diri kita.....menjadikan/mengujudkan/menambahkan Alif.  Disini Alif (Yg Satu) dihijab !! Kita dari Meem...maka.....siapakah kita?? Dalam Solat .....ada RahsiaNya.Kembalikan hakNya.!!!

No comments: